Wat is precies spierpijn en mag ik dan ook trainen?

Iedereen heeft wel eens spierpijn gehad. Spierpijn oftewel pijn in de spieren kan verschillende oorzaken hebben. Meestal is de oorzaak de (over) belasting van de spieren. Hiermee krijg je te maken als je spieren zwaarder of anders belast dan ze gewend zijn.

 

Vroege spierpijn

Er kan een onderverdeling gemaakt worden in vroege en verlate spierpijn. Soms krijg je al tijdens het sporten spierpijn 'vroege spierpijn' wordt dit genoemd. Je ervaart dan een branderig gevoel in je spieren. Dit wordt veroorzaakt door melkzuur. Melkzuur komt vrij wanneer je glucose op anaerobe wijze verbrandt. Het melkzuur hoopt zich op in de spier, waardoor die verzuurt. Deze 'vroege spierpijn' komt vooral voor bij intensieve inspanningen.



Verlate spierpijn

Nu  'vroege spierpijn' uitgelegd is willen jullie vast ook weten wat verlate spierpijn is. Verlate spierpijn is spierpijn die je na 24-48 uur nog voelt. Deze wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in de spiervezels. De scheurtjes worden veroorzaakt door de belasting die groter is geweest dan de spiervezels aankunnen. Die spieren doen dan pijn en voelen slap en stijf aan.

 

Deze vorm van spierpijn hoeft niet slecht te zijn. Na een training of inspanning gaat het lichaam de beschadigde spiervezels herstellen. Maar er gebeurt meer dan dat, het lichaam gaat zich voorbereiden op dergelijke zware belastingen of inspanningen. We noemen dat supercompensatie. Het lichaam herstelt zich boven het oorspronkelijke niveau en wordt sterker.



Mag je trainen als je nog spierpijn hebt?

 

Ja, ook met spierpijn mag je sporten, maar luister wel goed naar je lichaam. Het lichaam geeft aan dat je nog niet helemaal hersteld bent. Er zijn drie dingen wat je kan doen.

 

1. Je slaat een training over en neemt een dagje rust.

2. Je werkt bijvoorbeeld met een splitschema, je pakt bij elke training een andere spiergroep aan. Splitschema`s is binnen de fitness erg populair. 

3. Wil je echt geen training missen, dan verlaag je de trainingsintensiteit. Dit kan je doen door bijvoorbeeld met lichte gewichten te werken.

 

Conclusie:

Je kunt gerust trainen met spierpijn. Stel dan de intensiteit bij of werk met een split schema.

 

 

Bronnen: hetloopcentrum.nl, Lo-co-motion, De sportleider als trainer-coach en Activations